Elizabeth Kenny

Elizabeth Kenny

Elizabeth Kenny lukeutuu Euroopan johtaviin luutisteihin, jonka soittoa on kuvailtu ”säihkyväksi” (Music and Vision), ”radikaaliksi” (The Independent) ja ”säädyttömän kauniiksi” (Toronto Post). Hän saattaa hyvinkin olla ainoa luutisti, joka on saavuttanut miljoonan katsojan rajan YouTubessa videollaan ”Introduction to the Baroque Theorbo” (julkaistu tammikuussa 2019).

 

Kenny on levyttänyt laajalti tehden yhteistyötä eurooppalaisten ja yhdysvaltalaisten yhtyeiden kanssa. Hänen sooloalbuminsa M. L. Lute Book -kokoelmasta sekä Lawesin, Purcellin ja Dowlandin tuotannosta ovat saaneet erinomaisia kritiikkejä. Vuonna 2011 Kenny oli ehdolla Royal Philharmonic Societyn parhaan instrumentalistin palkintokategoriassa. Vuonna 2007 hän perusti Theatre of the Ayre -yhteenliittymän, jonka lukuiset kiertueprojektit tunnetaan innovatiivisesta ja improvisatorisesta otteestaan 1600-luvun musiikkiin. Kokoonpanon yhteistyökumppanina onkin toiminut Britannian ukuleleorkesteri, jonka kanssa luotu Lutes & Ukes -projekti on innoittanut laajoja yleisöjä genrerajoja ylittävissä konserteissaan Britanniassa ja Saksassa. Koulutusprojekti Youths, Lutes & Ukeson puolestaan tuonut yhteen 300 ukuleletaitoista lasta Yorkin ja Lontoon kouluissa. Theatre of the Ayren levytys The Masque of Moments vuodelta 2017 sai suitsutusta 1600-luvun naamionäytelmämusiikin (masque) värikylläisyyden paljastamisesta:

 

Yleisön houkutteleminen tuttuudella on syystä kulunut taktiikka, mutta Theatre of the Ayre tapaa tehdä asiat toisin… aseinaan tuore ote ja kvasi-improvisatorinen ilmaisun vapaus. – Financial Times

 

Vietettyään 20 vuotta kiertue-elämää Kenny on soittanut useiden maailman johtavien vanhan musiikin yhtyeiden, kuitenkin erityisesti Les Arts Florissantsin ja Orchestra of the Age of Enlightenmentin, kanssa. Orkesterimuusikkouden ohella hän jatkaa teatterin innoittamien projektien luomista ja ohjaamista, muun muassa La Malade Imaginaire-ja A Restoration Tempest -ohjelmillaan OAE:lle. Kenny kuului Yorkin vanhan musiikin festivaalin taiteellisiin suunnittelijoihin vuosina 2011–14 ja palasi vuonna 2016 osallistuakseen Theatre of the Ayren kanssa National Centre of Early Musicin nuorten sävellyskilpailun tuomaristoon. Samalla Kennyn kiinnostus uutta musiikkia kohtaan luutulle ja teorbille sai vahvistusta. Hän on kantaesittänyt soolo- ja kamarimusiikkiteoksia James MacMillanilta, Benjamin Oliverilta, Heiner Goebbelsilta ja Rachel Stottilta. Kesäkuussa 2019 Kenny soittaa kantaesityksen Nico Muhlyn Bercusesta sooloteobille, jonka Muhly kirjoitti hänelle vuonna 2018. Kappale kuullaan myös Kennyn tulevalla soololevyllä Linn Recordsille.

 

Elizabeth Kenny on opettanut kaksi vuotta Hochschule der Künste Berlinissä. Hän toimi esittävän säveltaiteen professorina Southamptonin yliopistossa vuosina 2004–18 ja on omannut luuttuprofessuurin Royal Academy of Musicissa vuodesta 1999. Kenny on myös Oxfordin yliopiston esittävän säveltaiteen ja esityskäytäntöjen osastonjohtaja.

 

Kennyn… tulkinta teoksista vyöryi alati kuin vaahtoava aalto, jonka harjalla taiteilee näiden tummien vesien tuntija. – Early Music America

 

Eksoottiset värit ynnä herkulliset dissonanssit todistavat, että pidäkkeisyys on menneen talven lumia: ylenpalttisuus koostuu … hiuksenhienosta tasapainoilusta tutkimuksen, teknologian ja ensiluokkaisen käsityön välillä. – BBC Music Magazine