Christian Rivet

Christian Rivet

Christian Rivet opiskeli kitaransoittoa, orkesterinjohtoa, kamarimusiikkia, harmoniaa ja kontrapunktia Metzin Conservatoire National de Regionissa. Opiskeluvuosinaan hän tapasi useasti luutisti Hopkinson Smithiä, joka opetti Rivet’lle henkilökohtaisen ja kunnioittavan lähestymistavan eri säveltäjien tyylejä kohtaan. Rivet on terävöittänyt musiikillista filosofiaansa noista ajoista sekä modernien että periodisoitinten avulla. Voitettuaan useita palkintoja Metzissä hän aloitti vuonna 1984 Alexandre Lagoyan luokalla Pariisin konservatoriossa (CSNP). Rivet valmistui korkein arvosanoin kitarasta ja kamarimusiikista saaden paikan tohtoriopinnoista yksimielisellä päätöksellä. Tuolloin hän sai tärkeää ohjausta uruguaylaiselta kitaristilta Alvaro Pierrilta sekä huilisteilta Michel Debost ja Aurèle Nicolet.

Avainkohtaamisia Rivet’n uralla ovat olleet Léonard Bernstein, Pierre Boulez, Peter Eôtvos, Pascal Dusapin, Jean-Paul Roussillon ja Jean Echenoz. Hän on esiintynyt Ranskan johtavilla festivaaleilla ja ulkomailla niin  solistina kuin Emmanuel Pahudin, Sine Nomine -kvartetin, Michel Portalin ja Laurent Korcia kamarimusiikkikumppanina. Rivet’tä johtaa intohimo sointivärejä sekä musiikin tutkimusta ja kirjallisuutta kohtaan. Vuonna 1985 hän sai ensimmäisen palkinnon Tolousen kansainvälisessä runokilpailussa ja työskenteli sittemmin France Culture -radioaseman sekä lukuisten teatterisäveltäjien kanssa muun muassa Avignonin festivaalilla.

Rivet on voittanut lukuisia kansainvälisiä kilpailuita ja on pätevöitynyt kitaraopettaja Certificat d’Aptitude -tunnustuksella. Hän työskentelee Ranskan kulttuuriministeriön mandaatilla valiten kokelaita tärkeimpiin opetusvirkoihin, osallistuu kansainvälisille mestarikursseille, opettaa kamarimusiikkia ja kitaraa Pariisin konservatorioissa ja on La Vent su l’Arbre -festivaalin johtaja.

Christian Rivet levytti rinnan Robert de Viséen (barokkikitara) ja André Jolivet’n (moderni kitara) teoksia Zig-Zag Territoires -levymerkille voittaen lukuisia musiikkimedian palkintoja (mm. 10 de Classica-Répertoire). Hänen viimeisin levytyksensä 24 Ways upon the bells (Dowland, Britten, Playford ja Beatles) Naïve-levymerkille sai erityishuomiota Le Monde -sanomalehdessä. Viime kaudella Rivet on esiintynyt luutistina muun muassa Wienin Konzerthausissa sekä kiertueilla Sveitssä, Saksassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa huilisti Emmanuel Pahudin kanssa. Kaksikko levytti hiljattain albumin Around the World Warner Classics -merkille. Rivet on tehnyt myös yhteistyötä lukuisten säveltäjien, kuten Philippe Hersantin ja Pascal Dusapinin kanssa laajentaakseen kitaran ja luutun ohjelmistoa.

Christian Rivet on keskittynyt hiljattain myös omiin sävellyksiinsä, kuten Quelque part dans l’Inachevé huilulle ja orkesterille (Emmanuel Pahudille, Grenoble, tammikuu 2018), Etoile Double sellolle ja kontrabassolle (Ensemble Intercontemporain. Dir.Matthias Pintsche, Philharmonie de Paris, maaliskuu 2018), useita kappaleita omistettuna Hopkinson Smithille (luuttu) sekä konsertto altolle ja orkesterille (Gerard Caussé). Durand kustantaa kyseiset teokset.