Lauri Honkavirta Kuva: Heidi Jakkula

5.8.2019

Kosketus – Vuorovaikutus cembalomusiikissa

Lepohetki-konsertti

Maanantai 5.8. klo 16–16.45 ja 17–17.45, Vantaan Taidemuseo Artsi (Paalutori 3, 01600 Vantaa)

 

Lauri Honkavirta, cembalo

 

Johann Sebastian Bach (1685–1750): Sinfonia nro VII BWV 793

 

John Bull (1562–1628): In Nomine

 

S. Bach: Sinfonia nro IV BWV 790

 

Jan Pieterszoon Sweelinck (1562–1621): Fantasia Chromatica

 

S. Bach: Sinfonia nro XI BWV 797

 

Dietrich Buxtehude (1637–1707): Sarja nro I BuxWV 226

Allemande

Courante

Sarabande I

Sarabande II

 

S. Bach: Sinfonia nro XV BWV 801

 

S. Bach: ToccataPartitasta BWV 830

 

Oman tiensä kulkija, nuoren polven cembalisti Lauri Honkavirta tutkailee konsertissaan kosketuksenmerkityksiä. Kosketus voi olla fyysistä, se voi satuttaa (”koskea”), se voi liikuttaa (”koskettava”) tai se voi liittyä johonkin (”koskea jotakin”). Toccata-tyylinen musiikki (it. toccare, ”koskea”) johdattelee Honkavirran taiteellista ajatuksenjuoksua: ”Kun kosketan soitintani, se koskettaa minua takaisin. Kun kajoan rakastamieni säveltäjien sieluntuotteisiin ja tulkitsen niitä, nekin saavat minussa aikaa muutoksia ja kääntävät minua omalle kielelleen.” Luvassa on mukaansatempaavaa, hypnoottista musiikkia, jota rytmittävät Johann Sebastian Bachin pienet kosketinsoitinsinfoniat. Tule avaamaan mielesi kosketukselle joogapatjoilla makoillen!

Vapaa pääsy.

Voit lainata patjan paikan päältä tai käyttää omaa patjaasi. Suosittelemme pienen tyynyn ottamista mukaan.

Barocco Boreale Kuva: Ulla Nikula

Kreivin aika – Van Wassenaerin concerto grossot

Maanantai 5.8. klo 19–20.30, Pyhän Laurin kirkko (Kirkkotie 45, 01510 Vantaa)

 

Barocco Boreale:

Kreeta-Maria Kentala, Siiri Virkkala, Maria Pulakka ja Merja Pyrhönen, barokkiviulu

Jouko Mansnerus, barokkialttoviulu

Lea Pekkala, barokkisello

Julius Pyrhönen, violone

Tea Polso, cembalo

Eero Palviainen, barokkikitara ja teorbi

 

Unico Wilhelm van Wassenaer (1692–1766): Concerti Armonici

Nro 1 G-duuri

Grave

Allegro

Un poco andante

Allegro

Nro 2 B-duuri

Largo andante

Da cappella. Presto

Largo affettuoso

Allegro moderato

Nro 3 A-duuri

Grave. Sostenuto

Da capella. Presto

Largo andante

Vivace

Nro 4 G-duuri

Largo

Da capella

Largo affettuoso

Allegro

Nro 5 F-molli

Adagio – Largo

Da capella

A tempo comodo

A tempo giusto

Nro 6 Es-duuri

Affettuoso

Presto – Largo

Vivace

 

Pitkä odotus päättyy, kun pohjanmaalaisyleisöjä ihastuttanut ja levytyksillään hurmannut Barocco Boreale saapuu ensi kertaa pääkaupunkiseudulle! Yhtyettä luotsaa moninkertainen Emma-voittaja Kreeta-Maria Kentala. Ohjelmassaan kokoonpano loihtii henkiin hollantilaisen kreivi Unico Wilhelm van Wassenaerin säkenöivän värikkäät jousikonsertot. Samalla yhtye avaa välijuonnoin tuntemattomaksi jääneen säveltäjämestarin elämää sekä ajan musiikkia.

 

B-liput: 30/25€

 

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.

Nicholas Mulroy Kuva: Raphaelle Photography

The Rise of the “Loud Tenor” – Tenorin synty

Tiistai 6.8. klo 19–20.30, Pyhän Laurin kirkko (Kirkkotie 45, 01510 Vantaa)

 

Nicholas Mulroy, tenori

Elizabeth Kenny, teorbi

 

Robert Johnson (n. 1583–n. 1634): Have you seen the bright lily grow?

Alfonso Ferrabosco (n. 1575–1628): So beauty on the water stood

William Lawes (1602–1645): Love’s sweet Repose

 

Claudio Monteverdi (1567–1642): Quel sguardo sdegnosetto

Monteverdi: Si dolce é il tormento

Alessandro Grandi (1586–1630 jälkeen): O intemerata

 

Robert de Visée (1650–1725): Chaconne (sooloteorbi)

Michel Lambert (1610–1696): Vos mépris chaque jour

de Visée: Prélude

Marc-Antoine Charpentier (1643–1704): Tristes déserts

 

Monteverdi: Tempro la cetra

 

Väliaika

 

Anon.: She moved through the fair

Nico Muhly (s. 1981): Berceuse (sooloteorbi)

 

Monteverdi: Laudate Dominum

 

Henry Purcell (1659–1695): O, fair Cedaria

Purcell: When first Amintas

 

Vuonna 1608 englantilainen näytelmäkirjailija Ben Johnson teki yhteistyötä säveltäjä Alfonso Ferraboscon kanssa luodakseen multimediaspektaakkeli The Masque of Beautyn. Italialainen oli yksi heistä, jotka toivat välimerellistä virtuositeettia englantilaiselle näyttämölle: esityksessä ”äänekäs tenori” lauloi kappaleen So beautie on the waters stood, ja näin laulajakuuluisuus oli syntynyt! BRQ Vantaalla aiempina vuosina ihastuttaneet Nicholas Mulroy ja Elizabeth Kenny yhdistävät nyt voimansa tutkiakseen bel canto -tyylin englantilaisia ja italialaisia alkujuuria. Ohjelmassa oopperan tunneilmaisu tiivistyy intiimeimpään muotoonsa tenorille ja teorbille. Illan aikana kuullaan myös tuoreen Nico Muhlyn sooloteorbiteoksen Suomen kantaesitys.

Elizabeth Kenny

 

A-liput: 38€

B-liput: 30/25€

 

A-iltapaketti: 48€

B-iltapaketti: 38/30€

 

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.

Otto Tolonen Kuva: Mika Kirsi

Yleisösuosikki – Kitaralla kolmelta vuosisadalta

Tiistai 6.8. klo 21–22, Pyhän Laurin kirkko (Kirkkotie 45, 01510 Vantaa)

 

Otto Tolonen, vihuela, barokkikitara, 1800-luvun kitara

 

Leonard Schulz (1814–1860):

L´indispensable op. 40 (otteita)

 

Luis de Narváez (1500–1552):

Fantasia I

Guardame las Vacas

Mille Regretz

 

Luis de Milán (n.1500–1561):

Tento I

Pavanas

 

Santiago de Murcia (1673–1739):

Tarantelas

Un Giga de Corelli

 

Gaspar Sanz (1640–1710):

Canarios

 

Otto Tolonen hurmasi kuulijansa vuoden 2018 BRQ Vantaa -festivaalilla romanttisen kitaran sävelin. Hänet tunnetaan erityisesti kansainvälisistä kilpailuvoitoistaan sekä uuden musiikin tulkinnoistaan, joskin Tolosen ohjelmisto ulottuu aina renessanssista aikamme kitaramusiikkiin. Nyt hän tuo Vantaalle herkän ja värikkään valikoiman näppäilysoitinohjelmistoa kolmelta vuosisadalta. Samalla Tolonen debytoi vihuelalla ja barokkikitaralla Pyhän Laurin kirkon erinomaisessa akustiikassa.

 

A-liput: 28€

B-liput: 25/18€

 

A-iltapaketti: 48€

B-iltapaketti: 38/30€

 

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.

Anna-Liisa Eller Kuva: Kris Moor

Ääni taivaasta – Barokkia virolaisella kanteleella

Keskiviikko 7.8. klo 19–20, Pyhän Laurin kappeli (Pappilankuja 3, 01510 Vantaa)

 

Anna-Liisa Eller, virolainen kannel

 

William Byrd (1540–1623):

Rowland kokoelmasta Fitzwilliam Virginal Book II (n. 1610–1625)

 

Jean-Philippe Rameau (1683–1764): Sarja a-molli kokoelmasta Premier Livre de Pièces de Clavecin (1706)

Prelude

Allemande

 

Johann Hieronymus Kapsberger (Giovanni Girolamo Kapsberger, 1580–1651):

Toccata arpeggiata kokoelmasta Libro Primo d’intavolatura di chitarrone (1604)

 

John Dowland (1563–1626):

Lachrimae kokoelmasta The Euing Lute Book (n. 1620–1630)

 

Helena Tulve (1972)

Silmaja (Beholder) – 2006

 

Georg Friedrich Händel (1685–1759):

Chaconne (teema ja variaatiot) HWV 448 (HHA IV/11) kokoelmasta Keyboard Works (Miscellaneous Suites) (1733)

 

Louis Couperin (1626–1661): Sarja d-molli kokoelmasta Manuscrit Bauyn: Pièces de clavecin de différents auteurs vers 1660

Prélude non mesuré

 

Ennemond Gaultier (Gaultier le Vieux, Gaultier de Lyon, 1575–1651):

Les Canaries du Vieux Gaultier kokoelmasta Livre de Tablature des Pieces de Luth (1680)

 

Sylvius Leopold Weiss (1687–1750):

Tombeau Sur La Mort De M Comte D’Logy arrivée 1721 kokoelmasta Le manuscrit de Londres (1724)

 

Robert de Visée (1655–1732/3) / François Couperin (1668–1733):

Les Sylvains de Mr Couperin kokoelmasta Manuscrit Vaudry de Saizenay (1699)

 

Agricolan ajoista 1900-luvulle asti suomenkielisessä Raamatussa kielisoittimia kutsuttiin lähes poikkeuksetta kanteleiksi. Instrumentilla on ollut valtava merkitys kulttuurissamme: kanteleen tunsivat kaikki, mutta harpun tai lyyran vain harvat. Illan ohjelmassa Anna-Liisa Eller johdattelee kuulijat renessanssi- ja barokkimusiikin sfääreihin virolaisen kanteleen sävelin. Eksoottinen soitin soveltuu erityisen hyvin vanhaan musiikkiin, kenties sen taivaallisen soinnin tähden.

 

A-liput: 28€

B-liput: 25/18€

 

A-iltapaketti: 48€

B-iltapaketti: 38/30€

 

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.

Tuuli Lindeberg Kuva: Heikki Tuuli

La voix de la femme – Naisen ääni

Keskiviikko 7.8. klo 20.30–22, Pyhän Laurin kirkko (Kirkkotie 45, 01510 Vantaa)

 

Tuuli Lindeberg, laulu

Eero Palviainen, arkkiluuttu

 

Bertrand de Bacilly (1625–1690): Prelude “Plaisirs mondains” kokoelmasta Les airs spirituels (1672/1677/1688)

 

François Berthod’n tekstiparodioita (II. livre d’airs de devotion, 1658) Michel Lambertin (1610–1696) lauluista:

Superbes ennemis du repos de nos Ames (Contre les plaisirs du monde) (alkup. Superbes ennemis du repos de mon âme)

Pourquoy faut-il, âme mondaine (Advertissement au Pecheur) (alkup. Pourquoy faut-il, belle inhumaine)

Cessons de soupirer (Le Juste prisonnier) (alkup. Laisse-moy soupirer)

 

Marc-Antoine Charpentier (1634–1704): Sans frayeur dans ce bois H.467 (Mercure galant, 1680)

Joseph Chabanceau de la Barre (1633–1678): Quand on vous dit (Airs à deux partes, 1669)

 

Sebastien le Camus (n.1610–n. 1677): kokoelmasta Airs, à deux et trois parties (1678)

Ah! fuyons ce dangereux séjour (runoilija Comtesse de La Suze)

Lorsque Tircis sût m’engager

 

Valentino Bucchi (1916–1976): Lettres de la religieuse portugaise per voce sola (1970)

 

Robert de Visée (1650–1725): Sarabande luuttusarjasta g-molli

Michel Lambert:

J’ay juré mille fois (runoilija La Comtesse de La Suze) kokoelmasta Airs (1660)

Ombre de mon amant kokoelmasta Airs (1689)

 

Väliaika

 

de Bacilly: Prelude “Quelle follie que de passer” kokoelmasta Airs spirituels

 

le Camus: kokoelmasta Airs (1678)

Forêts solitaires et sombres (Comtesse de La Suze)

Amour, cruel amour

 

Charpentier: Ah! Laissez-moi rêver H.441

de Visée: Passacaille luuttusarjasta g-molli

Charpentier: Ah, qui’ils sont courts les beaux jours H.442 (Mademoiselle Castille)

 

de Bacilly: Saisi de tristesse kokoelmasta Airs spirituels

 

le Camus: kokoelmasta Airs (1678)

Laissez durer la nuit (Comtesse de La Suze)

On n’entend rien dans ce bocage

 

Charpentier: Ruisseau qui nourrit dans ce bois H.466

de Bacilly: Prelude “Ne devons nous pas” kokoelmasta Airs spirituels

 

Maamme ehdottomiin vanhan musiikin huippuihin kuuluvien sopraano Tuuli Lindebergin ja luutisti Eero Palviaisen konsertti keskittyy naisen kertojaääneen 1600-luvun ranskalaisessa musiikissa. Varhaisien airs de cour -laulujen näkökulma oli lähes yksinomaan miehinen, kunnes runojen luonne monipuolistui vuosisadan jälkipuoliskolla. Konserttiohjelman symboliksi nouseekin portugalilainen nunna Mariana Alcoforado (1640–1723), jonka aluksi uskottiin kirjoittaneen nk. portugalilaiskirjeet (Les lettres portugaises, 1669). Tekstit sanoittivat naisen intohimoa, rakkautta ja pettymystä uudella sekä rohkealla tavalla siivittäen osaltaan naisten sosiaalista ja henkistä emansipaatiota valistusajan sarastaessa.

Eero Palviainen

 

A-liput: 38€

B-liput: 30/25€

 

A-iltapaketti: 48€

B-iltapaketti: 38/30€

 

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.

Gothic Voices Kuva: Eric Richmond

The Dufay Spectacle – Keskiajan loppuhuipennus

Torstai 8.8. klo 19–20.30, Pyhän Laurin kirkko (Kirkkotie 45, 01510 Vantaa)

 

Gothic Voices:

Catherine King, mezzosopraano

Steven Harrold, tenori

Julian Podger, tenori

Stephen Charlesworth, baritoni

 

Jane Achtman, vihuela d’arco, fiideli

Andrew Lawrence-King, urut, regaali, goottiharppu, psalttari

 

Guillaume Dufay (n. 1397–1474)

 

Tervetuliaiset 

Ce jour de l’an (sov. Julian Podger)

Vasilissa, ergo gaude

Entre vous, gentils amoureux

 

Pohdiskelu 

Et pour certain (Ce jour de l’an, 3,6) (sov. Julian Podger)

Je requier a tous amoureux

Je vous pri/Tant que mon argent/Ma tres douce amie

Je me complains piteusement

Las, que feray? ne que je devenray?

 

Ylevä juhlistus 

Ce jour de l’an (säv. / impro)

O sancte Sebastiane

Se le fatze ay pale – Se la phase pale (Buxheimer Orgelbuch nro:t 83 ja 255, sov. tuntematon)

Vergene bella

Salve flos tusce/ Vos nunc etrusce

Dufay?: Portigaler (Buxheimer Orgelbuch nro 43 “Or me veult bien Esperance mentir”, sov. tuntematon)

Ecclesiae militantes

Resvelliés vous et faites chiere lye

Apostolo glorioso

 

Leikkisä ilottelu

Ce jour de l’an (säv./ impro)

Mon bien m’amour

Quel fronte signorille

Estrinez moy, je vous estrineray

Ce jour de l’an

Puisque vous estez campieur

Ce jour de l’an

 

Vanhan musiikin huippulauluyhtye Gothic Voices matkaa kuvitteellisiin uuden vuoden hääjuhlallisuuksiin 1400-luvulla. Kunniavieraana on itseoikeutetusti aikansa merkittävin säveltäjä Guillaume Dufay, jonka motetit upeine soitinväreineen ylevöittävät tunnelmaa. Dufayn teokset ilotulitus burgundilaista virtuositeettia renessanssin taiteen aamunkoitteessa. Konsertti on maailmanmainetta jo kolme vuosikymmentä niittäneen Gothic Voicesin ensivierailu Suomessa. Taivaallisia lauluääniä konsertissa siivittävät keskiaikaisen musiikin kansainväliset taitajat Jane Achtman (fiideli ja vihuela d’arco) ja Andrew Lawrence-King (kosketinsoittimet ja harppu).

 

A-liput: 38€

B-liput: 30/25€

 

A-iltapaketti: 48€

B-iltapaketti: 38/30€

 

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.

Claire Antonini

Baroque – Ranskalaisen luuttumusiikin helmet

Torstai 8.8. klo 21–22, Pyhän Laurin kappeli (Pappilankuja 3, 01510 Vantaa)

 

Claire Antonini, barokkiluuttu

 

Ennemond Gaultier (Gaultier le Vieux, Gaultier de Lyon, n. 1575–1651): Chaconne C-duuri

 

Ennemond Gaultier: Sarja d-molli

Allemande “Tombeau de Mézangeau”

Gigue

Courante “Le canon”

Sarabande

Canaries

 

François Dufault (Dufaut, ennen 1604–n. 1672): Sarja g-molli

Prélude

Allemande “Tombeau de Blanrocher”

Courante

Sarabande

Gigue

 

Ennemond Gaultier:Chaconne “Cascade de Mr de Launay”

 

Jacques Gallot (Jacques de Gallot, le vieux Gallot de Paris, n. 1625–n. 1695):

Prélude “Le bout de l’an de Mr Gautier”

 

Denis Gaultier (”le jeune”, 1603–1672): Sarja G-duuri

Prélude

Gigue
Courante
Canaries

Sarabande

 

Denis Gaultier:

Prélude et Allemande “Tombeau de Mr Gautier par lui-même“

Gigue ou “Le toxin de Denis Gautier”

 

Pierre Dubut: Sarja A-duuri

Allemande “L’enciclopédie”

Courante “la pluye d’or”

Sarabande

 

Luuttu oli eurooppalaisten monarkkien, kuten Ranskan ”Aurinkokuningas” Ludvig XIV:n, suosiossa 1500- ja 1600-luvuilla. Soittimen ranskalaiset taitajat vaikuttivat luuttuidiomin kehittymiseen ympäri Eurooppaa sekä yhtä lailla kitaran, cembalon ja viola da gamban sointi-ihanteisiin. Claire Antonini tarjoaa BRQ Vantaan yleisölle harvinaisia helmiä ranskalaisen varhaisbarokin ja luuttukoulun ohjelmistosta. Konsertti on tyylin herkkävierisimpiin taitajiin lukeutuvan Antoninin ensikonsertti Suomessa.

 

A-liput: 28€

B-liput: 25/18€

 

A-iltapaketti: 48€

B-iltapaketti: 38/30€

 

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.

Justin Taylor Kuva: Jean Baptiste Millot

Justin Taylor – Nuori virtuoosi

Perjantai 9.8. klo 19–20, Pyhän Laurin kirkko (Kirkkotie 45, 01510 Vantaa)

 

Justin Taylor, cembalo

 

Domenico Scarlatti (1685–1757):

Sonaatti K 32 D-duuri: Aria

Sonaatti K 18 D-duuri: Presto

Sonaatti K 27 h-molli: Allegro

 

Sonaatti K 115 C-duuri: Allegro

Sonaatti K 208 A-duuri: Adagio e cantabile

Sonaatti K 141 d-molli: Allegro

 

Louis Couperin (n. 1626–1661):Preludi c-molli

François Couperin: Troisième ordre (osia)

Allemande La Ténébreuse

L’Espagnolète

Les Regrets

Chaconne La Favorite

 

J-Ph. Rameau (1683–1764): Sarja a-molli kokoelmasta Nouvelles suites de pièces de clavecin

Allemande

Courante

Sarabande

Les Trois Mains

Gavotte & Doubles

 

Jos et ole jo kuullut Justin Taylorista, nyt on aika tulla kuuntelemaan häntä Vantaalle! Nuori cembalisti–fortepianisti ponnahti maailmanmaineeseen voitettuaan Bruggen cembalokilpailun pää-, yleisö-, levytys- ja EUBO Developing Trust -palkinnot vuonna 2015. Hän on saanut myös huippuarvioita ja tunnustuksia levytyksistään, kuten Gramophonen Editor’s Choice -palkinnon ja Charles Cros -akatemian päätunnustuksen. Festivaalikonsertissaan Taylor päästää taituruutensa valloilleen Scarlattin, Couperinin ja Rameaun sooloteosten parissa.

 

A-liput: 28€

B-liput: 25/18€

 

A-iltapaketti: 39€

B-iltapaketti: 35/25€

 

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.

Maija Lampela

Pardessus de viole – Pieni yllättäjä

Perjantai 9.8. klo 20.30–22, Pyhän Laurin kappeli (Pappilankuja 3, 01510 Vantaa)

 

Maija Lampela, pardessus de viole, diskanttigamba

Johanna Kilpijärvi, diskantti- ja bassogamba

Anna Orasmaa, cembalo

 

François Couperin (1668–1733): Neuvième Concert intitulé Ritratto dell’ amore kokoelmasta Les goûts-réunis, ou Nouveaux concerts

Le charme. Gracieusement et gravement

L’enjoüement. Gayement

Les graces. Courante Françoise

Le je-ne-scay-quoy. Gayement

La noble fierté. Sarabande. Gravement

La douceur. Amoureusement

L’et cӕtera, ou Menuets

 

Troisième livre de pièces de clavecin, ordre XIV: Les Fauvétes Plaintives

Troisième livre de pièces de clavecin, ordre XIV: Carillon cithere

Premier livre de pièces de clavecin, ordre V: Les vendangeuses

Troisième livre de pièces de clavecin, ordre XV: Muséte de ChoisiMuséte de Taverni

 

Väliaika

 

Jean-Baptiste Barrière (1707–1747): Sonaatti nro IV G-duuri kokoelmasta Livre V Sonates pour le Pardessus de Viole avec basse Continue

Adagio

Allegro

Adagio

Aria

 

Jacques Duphly (1715–1789): Pièces de clavecin, 1er livre

La Tribolet

 

Marin Marais (1656–1728): Suite d’un Goût Etranger kokoelmasta Pièces de viole, Livre 4

72.Musette

 

Charles Dollé (n. 1735–1755): Pièces pour le Pardessus de Viole kokoelmasta Sonates, Duo & Pièces Pour le Pardessus de Viole, Œuvre IVe-Livre Second pour le Pardessus de Viole

La Favoritte. Tendrement

Les Regrets. Affectueusement

Le Lutin. Legerement

 

Pardessus de violen taitaja Maija Lampela tuo harvinaisen soitinelämyksen BRQ Vantaan kuulijoille. Gambaperheen korkein instrumentti oli 1700-luvulla ranskalaisten ylhäisönaisten suosiossa, sillä italialaista viulua pidettiin heille liian maskuliinisena. Pardessus de viole sijoittuukin sävyltään viola da gamban ja viulun välimaastoon. Trio Lampela–Kilpijärvi–Orasmaan konsertissa kuullaan sekä sovituksia että alkuperäisteoksia pardessukselle. Näin soittimen kepeä leikillisyys ja viehkeys pääsevät oikeuksiinsa.

Anna Orasmaa ja Johanna Kilpijärvi

 

A-liput: 28€

B-liput: 25/18€

 

A-iltapaketti: 39€

B-iltapaketti: 35/25€

 

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.

Capella de Ministrers

Lucrezia Borgia – Rakkaudesta taiteisiin

Lauantai 10.8. klo 19–20.30, Pyhän Laurin kirkko (Kirkkotie 45, 01510 Vantaa)

 

Capella de Ministrers

Elia Casanova, laulu

Carles Magraner, viola da gamba

David Antich, huilut

Robert Cases, kitara ja vihuela

Pau Ballester, lyömäsoittimet

 

Anon.: La Spagna – Baixa dansa

Juan Cornago (n. 1400–1475 jälkeen): Ayo visto lo mapamundo

Heinrich Isaac (n. 1450–1517): La Spagna (1494)

Bartolomeo Tromboncino (n. 1470–1535/myöhemmin): Cantava per sfogar

Tradicional [Diego Ortiz]: Romanesques

Anon.: El cervel mi fa Nocte i die – Cancionero de Palacio

 

Domenico da Piacenza (n. 1400–n. 1470): Belfiore & Amoroso – Ballo

Anon.: Merce te chiamo- Montecassino

Joan Ambrosi Dalza (fl. 1500-luvun alussa): Dalça Saltarello i piva

Magistro Rofino (n. 1400–?): Un cavalier di Spagna – Passamezzo

Joan Ambrosi Dalza: Dalça Calata a la spagnola

Niccolò: Senza te alta regina

 

Joan Ambrosi: Dalça Pavana alla ferrarese

Bartolomeo Tromboncino: Queste non son piu lachryme (Ariosto)

Anon.: Dindirindin – Balada – Montecassino

M. Gulielmus (?): Falla con misuras – Perugia

Trad.: Mareta non faces plorar

Anon.: Alle Stamenge – Canto Carnacialesco. Montecassino

 

Alexander Agricola (n. 1446–1506): Amor che sospirar mi fai

Anon.: Mon fort souspirz – Montecassino 871

Anon.: Signora, un che v’adora (Marco Cara)

Luis de Milán (n. 1500–1561): Pavana i gallarda

Trad.: La Dama d’Aragó

Anon.: Folies (Joan Escrivà)

 

Millaisella intohimolla italialaiset renessanssihallitsijat suhtautuivat musiikkiin? Espanjan johtaviin vanhan musiikin yhtyeisiin lukeutuva Capella de Ministrers vie BRQ Vantaan kuulijat matkalle varhaisrenessanssin kukoistukseen Lucrezia Borgian (1480–1519) askelin. Espanjalais-italialainen aatelisnainen oli paavi Alexander VI:n tytär, jonka maineen pahat kielet myrkyttivät vuosisatojen kuluessa. Vaikka hän joutui osaksi aikansa poliittista peliä, kuului Lucrezia Borgia myös sivistyneistöön rakastaen musiikkia, taiteita ja tanssia. Vastikään parhaan vanhan musiikin levytyksestä ICMA-palkittu Capella de Ministrers hakee vertaistaan varhaisen välimerellisen musiikin tulkkina.

 

A-liput: 38€

B-liput: 30/25€

 

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.

Il Giardino Armonico Kuva: Lukasz Rajchert

Harmonian puutarhassa – Il Giardino Armonico

Sunnuntai 11.8. klo 20–22, Temppeliaukion kirkko (Lutherinkatu 3, 00100 Helsinki)

 

Il Giardino Armonico

joht. Giovanni Antonini

 

Georg Philipp Telemann (1681–1767): Sarja a-molli nokkahuilulle, jousille ja continuolle TWV 55:a2

Ouverture

Les Plaisirs

Air à l’Italien (Largo–Allegro)

Menuet I & II (alternativement)

Réjouissance

Passepied I and II

Polonaise

 

(Soolonokkahuilu: Giovanni Antonini)

 

Johann Sebastian Bach (1685–1750): Brandenburgilainen konsertto nro 4 G-duuri BWV 1049

Allegro

Andante

Presto

 

Väliaika

 

J.S. Bach: Brandenburgilainen konsertto nro 6 B-duuri BWV 1051

[ei tempomerkintää]

Adagio, ma non tanto

Allegro

 

J.S. Bach: Brandenburgilainen konsertto nro 2 F-duuri BWV 1047

[ei tempomerkintää]

Andante

Allegro assai


Il Giardino Armonico on todella yksi parhaista. Giovanni Antoninin perustama ja luotsaama orkesteri on tehnyt huikean, yli kolmikymmenvuotisen matkan vanhan musiikin huipulla. Yhtyeen levytyksiä on palkittu huipputunnustuksin, kuten Grammy-, Diapason d’Or-, Gramophone-, Choc de l’annee- ja Echo Klassik -palkinnoin. Il Giardino Armonicon yhteistyökumppaneina ovat musisoineet myös maailmantähdet Cecilia Bartolista Patricia Kopatchinskajaan, Viktoria Mullovaan, Sol Gabettaan, Isabelle Faustiin ja Labèquen sisaruksiin. BRQ Vantaa Festivalilla kuullaan Bachin ja Telemannin orkesteriteoksia täydessä kukinnossaan, kun yhtye tekee Suomen debyyttinsä!

 

Liput: 48/33€

 

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.