Contactus, Andres ja Myllylä

Adeu, mon cuer – Rakkaudesta ja kuolemasta

Maanantaina 6.8. klo 19–20.30, Pyhän Laurin kirkko
(Kirkkotie 45, Vantaa)

Contactus (Japani/Suomi/Tsekki)
Hiromi Bando, sopraano
Juho Myllylä, nokkahuilut
Miron Andres, vielle

Huomioikaa ystävällisesti, että laulaja on vaihtunut baritoni Romain Dayezista sopraano Hiromi Bandoon.

Anonymous: Ha dure mort
Anonymous: Je prins conget d’amours
Gilles Binchois (n.1400–1460): Qui veut mesdire
Anonymous: Adeu, mon cuer
Anonymous: Piangete done et vuy fedel amanti
Anonymous: Tant qu’en mon cuer – sur l’erbette
Anonymous: Ne vous plaindes de mes yeulx
Anonymous: Rescoés! Rescoés

Väliaika

Matheus de Perusio (–1418): Andray Soulet
Anonymous: J’aime quan que par y commence
Gilles Binchois: Triste Plaisir
Conradus de Pistoria (fl. early 15th c.): Se doulz espour
Grimace: Dedens mon cuer
Guillaume Dufay (n. 1397–1474): J’ay mis mon cuer et ma pensee

Adeu, mon cuer esittelee monivivahteisesti myöhäiskeskiajan ja varhaisrenessanssin musiikkia. Ohjelman ytimessä ovat ranskalaisen musiikin ilmaukset rakkaudelle ja kuolemalle. Codex Escorialin ja muiden 1400-luvun puolivälin käsikirjoitusten rondeaut, virelait ja balladet kuuluvat burgundilaiseen chanson -ohjelmistoon, jonka keskeisinä teemoina ovat rakastajan kaipuu ja lamentaatio sekä paheksunta julmaa rakastettua kohtaan. Melankolisia tunnelmia kuullan myös myöhäiselle 1300-luvulle sijoittuvalta ars subtilior -aikakaudelta. Adeu, mon cuer kulkee läpi musiikin ajanjakson täynnä tyyneyttä, taustallaan kuitenkin ahdistunut ja varautunut aistillisuus sekä alati läsnä oleva kuolema.

Contactus on keskiajan ja renessanssin musiikille omistautunut yhtyekollektiivi. Perustajajäsenet Juho Myllylä ja Miron Andres tapasivat opiskellessaan Amsterdamin konservatoriossa. He työskentelevät yhdessä myös Ugly Pug -yhtyeessä, joka on erikoistunut uuteen musiikkiin vanhoilla soittimilla. Adeu, mon cuer -ohjelman yhteydessä he tekevät yhteistyötä sopraano Julie Calbeten ja baritoni Romain Dayezin kanssa syventääkseen repertoaarin värisävyjä.

Juho Myllylä on pohjoismaisen Ear-ly 2016 -solistikilpailun voittaja, ja konsertti on osa Nordem-verkoston hänelle myöntämää palkintoa.

B-lippu: 22,50/17,50€

B-iltapaketti: 33/22,50€

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.

 

Tuuli Lindeberg kuva: Heikki Tuuli

Le Jardin Florissant – Ruusuromaanin kukkiva puutarha

Maanantai 6.8. klo 21–22, Pyhän Laurin kappeli
(Pappilankuja 3, Vantaa)

Tuuli Lindeberg, sopraano
Anna-Maaria Oramo, clavisimbalum ja virginaali

Philippe de Vitry? (1291–1361): Flos vernalis (Codex Robertsbridge, n. 1330)
Jaufre Rudel (k. 1147?): Quan lo rius de la Fontana
Pierre Attaignant (n. 1494–1552): Au joly bois
Claudin de Sermisy (n.1490–1562): Tant que vivray
Jehan Chadravoine (n.1537–1580): Mignonne, allons voir si rose
Tuntematon: Elas mon cuer (Codex Faenza, n. 1400)

Guillaume Dufay (1397–1474): Navré je suis
Jehan de Lescurel (k. 1304): 
Douce desirree
Jehan de Lescurel: Abundance de felonie

William Byrd (n. 1540–1623): Pavane
William Byrd: The First French Coranto
Thoinot Arbeau (1520–1595): Belle qui tiens ma vie

Jehan de Lescurel: Fi, mesdisans esragié
Guillaume de Machaut (1300–1377): De toutes flours
Antonio de Cabezón (1510–1566): Prenes pitie. Criquillon

Folquet de Marseille (1155–1231): Sitot me soi
Gilles Binchois (n. 1400–60): Adieu ma très belle
Guillaume Dufay: Je donne a tous les amoureux

Konsertissa uppoudutaan keskiajan runouden ja rakkauden syövereihin Roman de la Rose -runoelman matkassa. Ruusuromaani oli keskiajalla laajalti tunnettu ja suosittu rakkausrunoelma, jota pidettiin hyveellisen ja ylhäisen ritarirakkauden käsikirjana. Laulajan ja kosketinsoittimen dialogi kertoo Ruusuromaanin nuorukaisen tarinan ranskalaisen keskiajan ja renessanssin musiikin keinoin. Konsertti on unimatka kohti paratiisinomaista mielihyvän puutarhaa, jossa nuorukainen kohtaa allegorioita, vertauskuvallisia rakkauden puolia, ihmishahmossa. Tarina etenee kohti Ruusun kohtaamista, rakastumista ja kirpaisevaa kohtaloa.

Tuuli Lindeberg ja Anna-Maaria Oramo ovat maamme eturivin vanhan musiikin spesialisteja. Lindeberg tunnetaan oratoriolaulajana, uuden musiikin esittäjänä ja kamarimuusikkona. Hän toimii myös liedin ja näyttämö- sekä kuoro-orkesteriteosten parissa. Oramo on cembalotaiteilija, joka työskentelee muun muassa ranskalaisten Orfeo 55- ja Ensemble Matheus -yhtyeiden sekä Suomalaisen barokkiorkesterin ja Helsingin barokkiorkesterin kanssa. Hän on toistaiseksi ainoa suomalainen cembalisti, joka esittää keskiaikaista musiikkia 1400-luvun esikuvan mukaan rakennetulla clavicimbalumilla.

A-lippu: 28€
B-lippu: 22,50/17,50€

B-iltapaketti: 33/22,50€

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.

Maria Krestinskaya

Domenico Dall’Oglio – Italialais-venäläiset viulusonaatit

Tiistai 7.8. klo 19–20.30, Pyhän Laurin kirkko
(Kirkkotie 45, Vantaa)

Maria Krestinskaya, barokkiviulu
Markku Luolajan-Mikkola, barokkisello
Imbi Tarum, cembalo ja urut

Antonio Vivaldi (1678–1741): “Manchester-sonaatti” B-duuri RV 759
Preludio (Largo)
Allemanda (Allegro)
Sarabanda (Largo)
Corrente (Allegro)

Domenico Dall’Oglio (1700–1764): Sonaatti nro 8 Es-duuri
Largo (Affetuoso)
Allegro
Allegro

Sonaatti nro 9 a-molli
Adagio – Allegro
Andante
Allegro

Väliaika

Luigi Madonis (1700–1770): Sonaatti nro 2 a-molli
Adagio
Allegro non presto
Adagio (Recitativo)
Allegro

Domenico Dall’Ogilo: Sonaatti nro 4 g-molli
Grave
Allegro
Adagio
Presto

Domenico Dall’Oglion (1700–1764) viulusonaatit ovat unohdettuja mestariteoksia, joissa yhdistyy herkkyys ja virtuositeetti. Klassismia enteilevät miniatyyrit ovat eräs venäläisen barokin kulmakivistä. Vivaldin oppilas Dall’Oglio saapui keisarinna Anna Ivanovnan (1693–1740) hoviin vuonna 1735. Galanttien oppiensa ohella säveltäjä hyödynsi vaikutteita venäläisestä kansanmusiikista ja soittimista.

Maria Krestinskayan levytys Dall’Oglio: Violin Sonatas (2017)on ensilevytys teoksista. BRQ Vantaa -festivaalin konsertti on levyn julkistustilaisuus Suomessa.

Maria Krestiskaya on aktiivinen sekä modernin että varhaisen viulismin saralla. Hänet tunnetaan Concertino Praga-, Jascha Heifetz- ja Glazunov-kilpailuiden voittajana. Hän on kiertänyt myös vanhan musiikin festivaaleja laajaan muun muassa Venäjällä, Alankomaissa, Saksassa ja Yhdysvalloissa. Imbi Tarum on Estonian Harpsichord Festivalin taiteellinen johtaja. Hän esiintyy säännöllisesti Tallinn Baroque- ja Corelli Consort -yhtyeiden sekä Tallinnaan barokkiorkesterin kanssa. Markku Luolajan-Mikkola on kansainvälisesti tunnustettu suomalainen viola da gamba- ja sellotaiteilija. Hän toimii BRQ Vantaa -festivaalin taiteellisena johtajana.

A-lippu: 28€
B-lippu: 23/17,50€

A-iltapaketti: 43€
B-iltapaketti: 33/22,50€

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.

Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch kuva: Heikki Tuuli

Kaakinen-Pilch lempipuuhassaan – Sooloja viola d’amorelle ja viululle

Tiistai 7.8. klo 21–22, Pyhän Laurin kirkko
(Kirkkotie 45, Vantaa)

Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, viola d’amore ja barokkiviulu

J.S.Bach: Partita BWV 1013 (alkup. huilulle, sovitus: S-L Kaakinen-Pilch)
Allemande
Courante
Sarabande
Bourrée Anglaise

J.P.Westhoff: Sarja nro 2 sooloviululle
Allemande
Courante
Sarabande
Gigue

J.S.Bach: Sarja BWV 995 tai BWV 1011 (alkup. luutulle tai sellolle, sovitus: S-L Kaakinen-Pilch)
Prelude
Allemande
Courante
Sarabande
Gavotte 1 ja 2
Gigue

Muusikon ja soittimen välinen suhde on hyvin intiimi. Sirkka-Liisaa resonoiva viola d’amore inspiroi ja ”aiheuttaa vakavaa riippuvuutta”. Resonanssikielineen helisevä soitin soveltuu erinomaisesti soolosoittoon, mutta tuntemattomista syistä ei soolo-ohjelmistoa instrumentille juurikaan löydy. Näin ollen viulistin katse kääntyy Bachin huilu-, luuttu- ja sellosooloihin, joita kuullaan konsertissa viola d’amorelle sovitettuna.

Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch on harvinaislaatuisen monipuolinen viulisti. Suomessa hänet tunnetaan yhtyeistä Avanti, Suomalainen barokkiorkesteri, Helsingin barokkiorkesteri ja Battalia. Ulkoimailla hän on soittanut Orchestra of the 18th Century-, La Petite Bande-, Amsterdamin barokkiorkesteri-, Concerto Copenhagen -ja Orchestre des Champs-Elysëes -orkestereiden riveissä sekä Collegium Vocale -kokoonpanon konserttimestarina. Hän on levyttänyt laajalti J. S. Bachin sooloviulutuotantoa, Christoph Graupnerin orkesteri- ja yhtyemusiikkia sekä Heinrich Ignaz Franz Biberin viulumusiikkia.

A-lippu: 28€
B-lippu: 22,50/17,50€

A-iltapaketti: 43€
B-iltapaketti: 33/22,50€

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.

Olga Andryshchenko & Guadalupe López Íñiguez kuva: Ville-Paul Paasimaa

Salonkikelpoista – Mendelssohnin sello-pianotuotanto historiallisin soittimin

Keskiviikko 8.8. klo 19–20.30, Pyhän Laurin kappeli
(Pappilankuja 3, Vantaa)

Guadalupe López Íñiguez, klassinen sello (Pieray, 1725)
Olga Andryushchenko, fortepiano (Érard, 1855)

Felix Mendelssohn (1809–1847): Sonaatti B-duuri, op. 45 nro 1 (1838)
Allegro vivace
Andante
Allegro assai

Variations concertantes D-duuri, op. 17 (1829)
Teema ja variaatiot 1 & 2 (Andante con moto)
Variaatio 4 (Allegro con fuoco)
Variaatiot 5 & 6 (L’istesso tempo)
Variaatio 7 (Presto ed agitato)
Variaatio 8 (Tempo I)
Coda

Väliaika

Lied Ohne Worte (Andante) D-duuri, op. 109 (1845)

Sonaatti D-duuri, op. 58 nro 2 (1843)
Allegro assai vivace
Allegretto scherzando
Adagio
Molto Allegro e vivace

Albumblatt (Assai tranquilo) D-duuri (1835)

Robert Schumann luonnehti Mendelssohnia 1800-luvun Mozartiksi: hän ymmärsi aikansa henkeä kiteyttäen sekä ratkoen kulttuuri-ilmapiirin ristiriitoja. Mendelssohnia on esitetty halki 1900-luvun romanttisin tulkinnoin. Nyt festivaalilla kuullaan säveltäjän koko sello-pianotuotanto historiallisin aikalaissoittimin. Sellisti Guadalupe López Íñiguez sekä pianisti Olga Andryushchenko pyrkivät 1800-luvun salonkikonserttien henkeen ja eleganssiin Pyhän Laurin kappelissa.

Guadalupe López-Íñiguez on sellisti ja tutkija. Hän on valmistunut psykologian tohtoriksi Madridin yliopistosta ja toimii tutkijana sekä opettajana Sibelius-Akatemiassa. Sellistinä hän on esiintynyt useilla vanhan musiikin festivaaleilla ja soittaa muun muassa Helsingin barokkiorkesterin riveissä. Hän julkaisi kokonaislevytyksen Gabriellin ja Scarlattin sellosonaateista vuonna 2017. Olga Andryushchenko tunnetaan Franz Schubert und die Musik der Moderne-, Musica Antiqua- ja Bach-Wettbewerb-kilpailuiden palkinnonsaajana sekä I Hammerklavier -voittajana. Hän on kansainvälisesti tunnustettu taiteilija ja konsertoi laajalti. Kaksikko valmistelee parhaillaan kokonaislevytystä Mendelssohnin sello-piano tuotannosta.

Konserttia tukee Espanjan suurlähetystö Helsingissä.

A-lippu: 28€
B-lippu: 22,50/17,50€

A-iltapaketti: 43€
B-iltapaketti: 33/22,50€

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.

Sweet and Secret Music – Salaista musiikkia (PERUUTETTU)

Keskiviikko 8.8. klo 21, Pyhän Laurin kirkko
(Kirkkotie 45, Vantaa)

Laurence Dreyfus, diskanttigamba
Christian Rivet, luuttu

Konsertti on peruutettu sairastapauksen vuoksi. Kysymyksissä sekä lipun vaihto- tai korvausasioissa voitte kääntyä vastaavan tuottajan Vera Plosilan puoleen: vera.plosila@brq.fi. Pahoittelemme peruutuksesta aiheutuvaa haittaa.

Kuva: Mika Kirsi

Nocturne – Romanttisella kitaralla

Keskiviikko 8.8.2018 klo 21–22, Pyhän Laurin kirkko
(Kirkkotie 45, Vantaa)

Otto Tolonen, kitara (René Lacôte, Pariisi 1827)

Fernando Sor (1778–1839): Teoksesta ”Mes ennuis” op. 43
III Cantabile
IV Mazurka

Fantaisie élégiaque op. 59

Johann Kaspar Mertz (1806–1856): From “Bardenklänge” op.13
Romanze
Scherzo

Fantaisie Hongroise op. 65 nro 1

Giulio Regondi (1822–1872): Nocturne ”Rêverie” op. 19

Illan konsertissa kuullaan 1800-luvun kitaramusiikkia kolmelta sukupolvelta. Teosten lyyrisyys ja virtuositeetti pääsevät esiin luonnollisella tavalla, kun ne toteutetaan alkuperäisellä instrumentilla. Tolonen soittaa René Lacôte -kitaraa vuodelta 1827. Pariisissa työskennelleen Lacôten soittimilla esiintyi myös Fernando Sor. Lacôten ja Sorin yhteistyö ja innovaatiot ovat havaittavissa nykypäivän soitinrakentamisessa.

Kitaristi Otto Tolonen toimii esiintyvänä ja levyttävänä taiteilijana. Hän opettaa ja viimeistelee Sibelius-Akatemiassa taiteellista tohtorintutkintoa. Vuosina 1995–2009 hänet palkittiin 20 kansainvälisessä kitarakilpailussa. Tolosta kiinnostavat vanha, uusi ja tulevaisuudessa sävelletty musiikki. Myös musiikkifilologia, poikkitaiteelliset projektit, uudet soittotekniikat sekä koirat ovat lähellä hänen sydäntään.

A-lippu: 28€
B-lippu: 22,50/17,50€

A-iltapaketti: 43€
B-iltapaketti: 33/22,50€

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.

Helsingin kamarikuoro kuva: Leo Samama

Monologeja – Laulumusiikkia Gesualdon hengessä

Torstai 9.8. klo 19–20.30, Pyhän Laurin kirkko
(Kirkkotie 45, Vantaa)

Helsingin kamarikuoro
joht. Nils Schweckendiek

Carlo Gesualdo (1566–1613): Madrigaalien 6. kirjasta
Se la mia morte brami
Beltà, poi che t’assenti
Tu piangi, o Filli mia
Chiaro risplender suole

Salvatore Sciarrino (s. 1947): Teoksesta 12 madrigali (2008)
2. Ecco mormorar l’onde
4. Rosso, così rosso
5. O lodola
6. Sole alto

Väliaika

Carlo Gesualdo: Madrigaalien 6. kirjasta
”Io parto” e non più dissi
Mille volte il dì moro
Candido e verde fiore

Claudio Ambrosini (s. 1948): Soliloquy (2003)

Carlo Gesualdo: Madrigaalien 6. kirjasta
Moro, lasso, al mio duolo
Già piansi nel dolore
Quando ridente e bella

Kuusihenkisen yhtyeen konsertissa kohtaavat madrigaalien mestari Carlo Gesualdo (1566–1613) sekä italialaiset nykysäveltäjät Salvatore Sciarrino (s. 1947) ja Claudio Ambrosini (s. 1948). Venosan ruhtinas Gesualdo tunnetaan erityisesti ilmaisuvoimaisesta ja rajun kromaattisesta vokaalimusiikistaan, joka harmonialtaan suorastaan rypee tuskassa. Hän on inspiroinut lukuisia nykyajan säveltäjiä. Salvatore Sciarrinon tuotannosta löytyy useita Gesualdon musiikkiin viittaavia kappaleita. Nyt kuullaan otteita hänen 12 Madrigali -sarjastaan, jonka tekstit ovat japanilaisen Matsuo Bashon (1644–1694) luontoaiheisia haikuja.

Helsingin kamarikuoro on Suomen ainoa ammattilaulajista koostuva kamarikuoro. Yhtye esittää sekä kuoromusiikin kantarepertoaaria että uutta ohjelmistoa. Kuoro on tehnyt yhteistyötä muun muassa Helsingin juhlaviikkojen, Musica nova Helsingin sekä Musiikin aika- ja Klang-konserttisarjojen kanssa. Kamarikuoro on esiintynyt laajalti Euroopassa sekä Yhdysvalloissa ja levyttää säännöllisesti. Yhtyettä on luotsannut vuodesta 2007 kapellimestari Nils Schweckendiek.

A-lippu: 33€
B-lippu: 28/22,50€

A-iltapaketti: 48,50€
B-iltapaketti: 38/28€

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.

Phantasm kuva: Marco Borggreve

Perilous Polyphony – Polyfonian äärirajoilla

Torstai 9.8. klo 21–22, Pyhän Laurin kirkko
(Kirkkotie 45, Vantaa)

Phantasm a3
Laurence Dreyfus, diskanttigamba ja taiteellinen johto
Jonathan Manson, tenorigamba
Markku Luolajan-Mikkola, bassogamba

Marian ajan haasteet (Marian Challenges)
Christopher Tye (n. 1505–75): Sit Fast

Elizabethin ajan visiot (Elizabethan Visions)
Elway Bevin (1554-1638): Browning
Thomas Tomkins (1572-1656): Fantasia XIV a3
William Byrd (ca.1540-1623): Sermone Blando a3
Fantasia I a3
Fantasia II a3
Fantasia III a3

Jaakon ajan äänet (Jacobean Voices)
Orlando Gibbons (1583–1625): Four Fantasies in Three Parts (n.1620)

Tasavaltalaisajan oikut (Commonwealth Vagaries)
Matthew Locke (1622-1677) Flat Consort No. 1 in c ’for my cousin Kemble’

Restauraation ihmetykset (Restoration Venerations)
Henry Purcell (1659–1695): Three Fantazias a3 (1680)

Fuugan taiteet (Arts of Fugue)
Johann Sebastian Bach (1685–1750): Contrapunctus 8 (Kunst der Fuge), BWV 1080

Englantilaiset polyfonian mestarit kirjoittivat käytänteitä ja ilmaisun rajoja koettelevaa musiikkia. Perilous polyphony -konsertissa liikutaan kolmiäänisen sävellyksen äärirajoilla ihastellen säveltäjien taitoa punoa taidokas teos vähin äänin. Rytmisesti ja harmonisesti monimutkainen musiikki on kaleidoskooppimainen kudelma, jossa itsenäisten äänten ja kokonaissoinnin välillä liikutaan saumattomasti. Ohjelman päättää itseoikeutetusti fuugan ja kaanonin ilmaisuvoimaisiksi sävellysmuodoiksi vapauttanut Johann Sebastian Bach.

Vuodesta 1994 toiminut Phantasm on nykyhetken merkittävimpiä gambaconsorteja. Yhtye on voittanut levytyksistään useamman Gramophone-palkinnon sekä Diapason d’Or -tunnustuksen. Phantasm on kiertänyt maailmaa useamman vuosikymmenen esiintyen Euroopassa, Yhdysvalloissa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. Kokoonpano oli myös Oxfordin yliopiston residenssiyhtye vuosina 2005–15.

A-lippu: 28€
B-lippu: 22,50/17,50€

A-iltapaketti: 48,50€
B-iltapaketti: 38/28€

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.

Camerata Kilkenny

The Piper and the Faerie Queen – Irlantilaista kansanmusiikkia

Perjantai 10.8. klo 19–20.30, Pyhän Laurin kirkko
(Kirkkotie 45, Vantaa)

David Power, irlantilainen säkkipilli

Camerata Kilkenny
Maya Homburger, barokkiviulu
Claire Duff, barokkiviulu
Marja Gaynor, barokkiviulu ja barokkialttoviulu
Sarah McMahon, barokkisello
Barry Guy, basso
Malcolm Proud, cembalo

An Droighneann Donn (The Brown Thorn) / Irlantilainen perinnesävelmä

Georg Philip Telemann (1681-1767): Gulliver-sarja kahdelle viululle TWV 40:108
Intrada. Spirituoso
Lilliputtien Chaconne
Brobdingnagianien Gigue
Laputalaisen päiväuni ja herääminen. Andante
Hyvätapaiseten Houyhnhnmien Loure ja kesyttämättömien Yahooiden villi tanssi

Air and Long Dance – An Raibh tú ag an gCarraig? and The pipe on the hob / Irlantilainen perinnesävelmä

Georg Philip Telemann: Orkesterisarja La Musette jousille ja basso continuolle g-molli nro 6 TWV 55:g1
Ouverture: Maestoso – Allegro – Maestoso
Napolitaine (Trio)
Polonaise
Mourky
Menuet (Trio)
Musette
Harlequinade: Vivo

The Downfall of Paris / Irlantilainen perinnesävelmä (Marja Gaynor, sov. irlantilaiselle säkkipillille, jousille ja cembalolle)

Väliaika

Reels – The Pinch of Snuff and The Salamanca / Irlantilainen perinnesävelmä

Henry Purcell (1659-1695): Sarja oopperasta Fairy Queen
Symphony while the swans came forward
Prelude to Act 3
Rondeau
Prelude to Act 5
Hornpipe
First Act Tune (Jig)
Dance for the fairies
Largo
Monkey’s Dance
Chaconne (Dance for a Chinese Man and Woman)

The Fox Chase / Irlantilainen perinnesävelmä

George Friederich Händel (1685–1759): Pastoraali (Pifa) from Messias-oratoriosta

Jean-Marie Leclair (1697–1764): Musette ja menuetti oopperasta Scylla and Glaucus

Turlough O’Carolan (1670–1738): Sí bheag, sī mhór (O’Carolanin konsertto), Marja Gaynor, sov. irlantilaiselle säkkipillille, jousille ja cembalolle

David Power ja Camerata Kilkenny yhdistelevät konsertissaan barokkia ja irlantilaisia kansansävelmiä. Ohjelmassa kuullaan Telemannin Gulliver-sarja, joka sai innoituksensa Jonathan Swiftin samannimisestä romaanista. Säkkipillillä oli vahva asema barokissa: ranskalaista musettea käyttivät muun muassa Jean-Marie Leclair ja Georg Friedrich Händel pastoraalikuvaelmissaan. Ilta huipentuu italialaisen tyylin ja kansanmusiikin synteesiin O’Carolanin konsertossa (trad.), joka säveltämiseen Turlough O’Carolan sai tarinan mukaan innoituksensa viulisti Francesco Geminianin kohtaamisesta. Geminiani muutti Irlantiin 1733 ja sävelsi lukuisia teoksia paikalliseen kansanmusiikkityyliin.

David Power on irlantilaisen säkkipillin mestari. Hän on voittanut useita alan kilpailuja ja konsertoinut kansainvälisesti. Hän soittaa kokoonpanoissa Fairweather Band, Gorumna, Masters of Tradition ja Pipers Union. Camerata Kilkenny perustettiin urkuri-cembalisti Malcom Proudin ja viulisti Maya Homburgerin aloitteesta. Yhtye yhdistelee 1600- ja 1700-lukujen musiikkia aikamme teoksiin ja tekee yhteistyötä useiden merkittävien vanhan musiikin spesialistien kanssa. Camerata Kilkenny valmistelee levytystä The Piper and the Fairy Queen -ohjelmasta sekä Bachin aarioita ja ruotsalaisia kansalauluja yhdistelevästä kokonaisuudesta.

Vierailua tukee Culture Ireland.

Print

A-lippu: 43,50€
B-lippu: 33/28€

A-iltapaketti: 59€
B-iltapaketti: 43/33€

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.

Ilpo Laspas

Barokin monitaituri – Ilpo Laspas

Perjantai 10.8. klo 21–22, Pyhän Laurin kappeli
(Pappilankuja 3, Vantaa)

Ilpo Laspas, cembalo

Gottlieb Muffat (1690–1770): Sarja nro 6 g-molli
Fantaisie. Vivace – Adagio
Fuga a 4tro. Vivace
Allemande. Spirituoso
Courante
Sarabande
La Coquette
Menuet – Trio – Menuet da capo
Air. Vivace
Gigue. Allegro
Menuet en Cornes de Chasse

George Friderik Händel (1685–1759): Concerto grosso C-duuri, HWV 318 (”Alexander´s Feast”), sov. Ilpo Laspas
Allegro
Largo
Allegro
Andante, non presto

Ilpo Laspas (1984–): Uusi teos (2018)

Eero Hämeenniemi (1951–): Trastevere-muunnelmat klaveerille (2002)

Ilpo Laspas (1984–): Improvisaatio annettujen teemojen pohjalta

Ennen 1800-lukua ammattimuusikot olivat niin multi-instrumentalisteja, säveltäjiä, improvisoijia kuin pedagogejakin. Laaja-alaisuus oli välttämätön ominaisuus ehtymätöntä luovuutta ja nopeaa sävellystaitoa tarvitseville kirkko- ja hovimuusikoille. Aikamme muusikoista urkuri-cembalisti-säveltäjä Ilpo Laspas toteuttaa vaikuttavasti menneiden vuosisatojen ihanteita. Illan aikana kuullaan vanhaa ja uutta musiikkia cembalolla, Laspaksen uusi sävellys sekä improvisaatiota. Teemoja improvisaation aiheeksi voi lähettää osoitteeseen: info@brq.fi.

Ilpo Laspas on cembalisti, urkuri ja pianisti, joka on palkittu muun muassa Leipzig Bach-Wettbewerb -kilpailun cembalo- ja urkusarjoissa. Hän konsertoi tiuhaan solistina ja kamarimuusikkona sekä Suomessa että ulkomailla. Laspas soitti omniverk-soittimen maailmanensikonsertin BRQ Vantaa -festivaalilla vuonna 2014 ja esiintyy instrumentilla Kimmo Pohjosen Sensitive Skin -levyllä.

A-lippu: 28€
B-lippu: 22,50/17,50€

A-iltapaketti: 59€
B-iltapaketti: 43/33€

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.

Podger & Brecon Baroque kuva: Theresa Pewal

Vivaldi! – Rachel Podger & Brecon Baroque

Lauantai 11.8. klo 19–21, Pyhän Laurin kirkko
(Kirkkotie 45, Vantaa)

Rachel Podger, barokkiviulu

Brecon Baroque
Henry Tong, barokkiviulu
Alison Bury, barokkiviulu
Jane Rogers, barokkialttoviulu
Daniele Caminiti, teorbi
Sarah McMahon, barokkisello
Anna Rinta-Rahko, basso
Marcin Świątkiewicz, cembalo

Antonio Vivaldi (1678–1741): Sonaatti ”al Santo Sepolcro” Es-duuri RV 130
Largo molto
Allegro ma poco andante

Antonio Vivaldi: Konsertto jousille g-molli RV157
Allegro
Largo
Allegro

Antonio Vivaldi: Sinfonia “Al Santo Sepolcro” h-molli RV 169
Adagio molto
Allegro ma poco

Antonio Vivaldi: Konsertto luutulle, jousille ja basso continuolle D-duuri RV 93
Allegro
Largo
Allegro

Johann Sebastian Bach (1685–1750): Konsertto cembalolle, jousille ja basso continuolle D-duuri BWV 972 (Vivaldin op. 3 nro 9 mukaan)
[–]
Larghetto
Allegro

Väliaika

Antonio Vivaldi: “Vuodenajat” op. 8:

Konsertto nro 1 E-duuri, RV 269, ”La primavera” (Kevät)
Allegro
Largo e pianissimo sempre
Allegro pastorale

Konsertto nro 2 g-molli, RV 315, “L’estate” (Kesä)
Allegro non molto
Adagio e piano – Presto e forte
Presto

Konsertto nro 3 F-duuri, RV 293, ”L’autunno” (Syksy)
Allegro
Adagio molto
Allegro

Konsertto nro 4 f-molli, RV 297, ”L’inverno” (Talvi)
Allegro non molto
Largo
Allegro

Viulistitähti Rachel Podger ja Brecon Baroque saapuvat BRQ Vantaa -festivaalille! Konsertissa kuullaan Vivaldin ja Bachin konserttoja viululle, cembalolle ja luutulle sekä aina vaikuttava Vuodenajat. Podgerin luotsaaman orkesterin ensilevytys Bachin viulukonsertoista kiinnitti kansainvälistä huomiota, joka ei ota laantuakseen. Yhtyeen albumit ovat voittaneet muun muassa BBC Music Magazine-, Gramophone Award- ja Diapason d’Or -palkintoja. Kokoonpano kiertää ahkerasti Eurooppaa sekä Aasiaa ja järjestää omaa Brecon Baroque -festivaaliaan.

Taattu elokuinen elämys jokaiselle barokkimusiikin ystävälle!

A-lippu: 43,50€
B-lippu: 33/28€

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.

Florence Malgiore

La Françoise – François Couperin 350 vuotta

Sunnuntai 12.8. klo 19.30–21, Pyhän Laurin kirkko
(Kirkkotie 45, Vantaa)

BRQ Ensemble
Florence Malgoire, barokkiviulu
Amandine Solano, barokkiviulu
Markku Luolajan-Mikkola, viola da gamba
Laurent Stewart, cembalo

François Couperin (1668–1733):
Concert instrumental sous le titre d’Apothéose composé à la mémoire Immortelle
de l’incomparable Monsieur de Lully

1. Apothéose de Lulli: Lulli aux Champs Elisés: Concertant avec les Ombres liriques. Gravement
2. Air Pour les Mêmes. Gracieusemet
3. Vol de Mercure aux Champs Elisés pour avertir qu’Apollon y va descender. Tres viste
4. Descente d’Apollon: qui Vient offrir son Violon à Lulli; et sa place au Parnasse. Noblement
5. Rumeur souteraine: Causée par les Auteurs – Contemporains de Lulli. Viste
6. Plaintes des Mêmes: pour des Flutes our des Violons tres adoucis. Dolemment
7. Enlévement de Lulli au Parnasse. Tres légérement
8. Accueil entre-Doux, et-Agard, fait à Lulli par Corelli et par les Muses italiénes. Largo
9. Remerciment de Lulli: à Apollon. Gracieusement

10. Apollon persuade Lulli, et Corelli Que la réunion des Gouts François et Italian doit faire la perfection de la Musique
Essai en forme d’Ouverture. Elégamment, sans lenteur – Légérement – Doux et Modérement
Lulli jouant le Sujet; et Corelli accompagnant. Air legér
Corelli jouant le Sujet, à son tour, que Lulli acompagne. Second Air

Sonade en Trio:
11. Gravement
12. Saillie. Vivement
13. Rondement
14. Vivement

Le Parnasse ou L’Apothéose de Corelli; Grande Sonade, en Trio
1. Corelli au piéd du Parnasse prie les Muses de le Recevoir parmi ells. Gravement
2. Corelli charmé de la bonne réception qu’on lui fait au Parnasse, en marque Sa joye. Il continuë avec ceux qui L’accompagnen. Gayment
3. Corelli buvant à la Source D’hypocrêne. Sa Troupe Continuë. Notes égales et coulees, et modérement
4. Enthouziasme de Corelli Causé par les eaux D’hypocrêne. Vivement
5. Corelli après son enthouziasme S’endort; et sa Troupe jouë le Sommeil suivant tres doux. Les notes égales et coulées
6. Les Muses reveillent Corelli, Et le placent auprês d’Apollon
7. Remerciment de Corelli

Väliaika

Jacques Duphly (1715–1789): Extraits du premier livre et du second livre de pièces de clavecin (1744–48)
Allemande
Courante
La De Vatre

Jean-Marie Leclair (1703–1764): Première Récréation de Musique op.6 (1736)
Ouverture
Gracieusement
Forlanne
1. Menuet – 2. Menuet
Gavotte
1. Passepied – 2. Passepied
Sarabande
Chaconne

Aikalaiset kutsuivat François Couperinia suureksi, Le Grand, erotukseksi suvun muista hienoista muusikoista. Couperin toimi St. Gervaisin kirkon urkurina ja Ludvig XV:sta hovisäveltäjänä. Hän oli myös suosittu cembalonsoiton opettaja ja sävelsi merkittävän tuotannon tälle soittimelle.

Couperin yhdisti ranskalaisen ja italialaisen tyylin ainutlaatuiseksi synteesiksi. Konsertissa kuullaan Couperinin mestariteos D’Apothéose kahdelle viululle ja continuolle sekä aikalaisten Jean-Marie Leclairin ja Jaques Duphlyn sävellyksiä. Leclairin virtuoottinen viulismi sai Couperinin lailla vaikutteita Italiasta, ja häntä pidetään ranskalaisen viulukoulun isänä. Duphly kirjoitti cembalokirjallisuuden ja -tekniikan huipentavia teoksia juuri ennen soittimen vaipumista 1800-luvun unholaan.

BRQ Ensemble on todellinen vanhan musiikin superkokoonpano. Florence Malgoire toimii konserttimestarina useissa eurooppalaisissa vanhan musiikin orkestereissa ja opettaa alan merkittävillä mestarikursseilla ympäri maailmaa. Malgioren levytykset Les Dominos -yhtyeen kanssa ovat saaneet liudan merkittäviä tunnustuksia. Amandine Solado esiintyy säännöllisesti eurooppalaisten huippuorkestereiden kanssa. Hänet tunnetaan myös Principe Francesco Maria Ruspoli -kilpailun voittajana. Markku Luolajan-Mikkola on kansainvälisesti tunnustettu suomalainen viola da gamba- sekä sellotaiteilija ja BRQ Vantaa -festivaalin taiteellisena johtajana. Laurent Stewart tekee säännöllistä yhteistyötä merkittävien ranskalaisten vanhan musiikin yhtyeiden kanssa. Hänen soololevytyksensä ovat kiinnittäneet huomiota kansainvälisesti.

A-lippu: 33€
B-lippu: 28/22,50€

Hinnat sisältävät Ticketmasterin palvelumaksun.