Liene Madern-Stradina & Cutting Edge

Liene Stradina - kleur - web 003

Liene Madern-Stradina (Latvia) on erikoistunut historiallisiin kosketinsoittimiin, erityisesti cembaloon, fortepianoon ja urkuihin. 1600- ja 1700-lukujen ohjelmisto on hänelle kaikkein mieluisinta. Madern-Stradina on opiskellut Latvian konservatoriossa, minkä lisäksi hän on opiskellut cembalon soittoa Haagan konservatoriossa Ton Koopmanin, Fabio Bonizzonin sekä Patrick Ayrtonin johdolla. Hän on opiskellut myös fortepianon soittoa Bart van Oortin johdolla. Madern-Stradina on suorittanut maisterin opintoja vanhoista kosketinsoittimista Amsterdamin konservatoriossa muun muassa Menno van Delftin, Richard Egarrin ja Pieter van Dijkin oppilaana. Hän on osallistunut myös lukuisille mestarikursseille muun muassa Volker Banfieldin, Willem Bronsin sekä Erik T. Tawastjernan johdolla.

Madern-Stradina on esiintynyt lukuisilla vanhan musiikin festivaaleilla muun muassa Tukholmassa, Latviassa ja Utrechtissa. Sooloesiintymisten lisäksi hän esiintyy säännöllisesti yhtyeissä La Maquina del Tiempo, Più Corde ja Cutting Edge.

Ohjelma:

Johan Sebastian Bach (1685–1750) Toccata in D major, BWV 912

Antoine Forqueray (1672–1745) Première Suite in

Allemande: La La Borde

La Forqueray

La Cottin

La Bellemont

La Portugaise

La Couperin

Wilhelm Friedemann Bach (1710–1784) Fantasia in e minor, Falck 21

Johann Christian Bach (1735–1782)  Sonata in c minor, Op.5 No.6

anna_1_orig

Ensemble Cutting Edgen konserteissa improvisaatiolla on merkittävä rooli. Tämä pohjautuu musiikinhistoriallisiin esitys- ja sävellyskäytäntöihin, joissa improvisaation asema oli tärkeä. Myös vuorovaikutus yleisön kanssa on olennainen osa yhtyeen esiintymisiä, ja yleisö voi antaa yhtyeelle ideoita ja teemoja, joiden pohjalta yhtye improvisoi.

Anna Jane Lester (kuvassa) – barokkiviulu

Fanni Szekely – nokkahuilu ja traverso

Balàzs Tòth – luuttu

Liene Madern-Stradina – cembalo

Carlos Leal Cardín – sello

Lue lisää yhtyeestä